Ateliere de storytelling

Pornind de la moto-ul scriitorului american Robin Moore, acest curs este adresat copiilor si tinerilor de etnie roma, cu scopul de a demonstra ca indiferent de mediul din care provine, orice copil poate fi valoros prin talentul sau si odata slefuit, acesta sa devina un simbol al creativitatii si originalitatii.

Atelierele de storytelling pornesc de la ideea de baza si anume povestitul, angrenand astfel grupul tinta in procesul de educare non formala, diminuare a stereotipurilor si implicit la consolidarea identitatii culturale.

Ce este storytelling-ul?

Termenul de storytelling este alcatuit din doua cuvinte in limba engleza: story and telling . Literal, termenul poate fi tradus in romana prin expresii ca si: a spune o poveste , comunicare narativa sau chiar comunicare creativa .

In esenta, storytelling este o tehnica de comunicare care consta in a spune o poveste care sa atraga atentia unui public specific, cu scopul de a transmite acelui public un mesaj capabil sa stimuleze o dorinta specifica in cititori sau spectatori, convingandu-i sa indeplineasca o actiune precisa.

Pe scurt: este vorba de a convinge spunand o poveste.

Arta de a povesti sau tehnicile care ajuta la creerea de sentimente, senzatii sau emotii prin actul vorbirii sau scrisului.

In cadrul unui atelier de storytelling se vor urmari principalii pasi pentru a identifica potentialul grupului tinta si apoi valorifica talentul fiecaruia prin activitati sub forma de jocuri si exercitii de improvizatie, menite sa le dezvolte imaginatia si limbajul.

Pe parcursul a 10 luni vor fi organizate 20 de ateliere de storytelling a câte 2 ore fiecare care vor reuni un număr de 20 de tineri/elevi de etnie romă, atelierul având ca motto – „În fiecare dintre noi trăiește un povestitor înnăscut, care așteaptă să fie eliberat” (Robin Moore).

Atelierele de storytelling propun o metodă inovatoare de educație non-formală al cărei scop principal este acela de a diminua stereotipurile și prejudecățile legate de etnia romă; Vor contribui la consolidarea identității culturale a tinerilor participanti, venind în întâmpinarea nevoii de joc ca experiență culturală a copiilor și tinerilor.

Atelierele vor urmări să cuprinda o serie de activități interactive sub formă de jocuri și exerciții de creativitate și improvizație care să le dezvolte limbajul și să le cultive imaginația celor 20 de tineri/elevi de etnie romă care vor fi implicați în această subactivitate.

Pornind de la diverse resurse, cum ar fi poveștile copilăriei pe care le vor citi împreună în cadrul atelierelor, fotografii, desene animate etc, fiecare participant va avea ocazia să povestească întâmplări din experiența personală, să creeze ghicitori, să compună propriile povești și/sau poezii plecând de la anumite cuvinte sau imagini, să facă o serie de desene fără legătură între ele, apoi să construiască o poveste care să treacă prin toate desenele făcute etc.

Complementar vor fi prezentate, adecvat varstei participantilor, 10 conferinte pe tematica de storytelling, în cadrul celor 20 de ateliere (câte 1 conferință pe lună având durata de 1 oră susținută de 1 animator cultural/profesor, desfășurată în cadrul primului atelier de storytelling din luna respectivă).

Puteți consulta și descărca suportul de curs realizat în cadrul subactivității aici.