Program formativ de fotografie narativă digitală
Un curs de fotografie este esenţial oricărui iubitor de imagine ce vrea să înveţe arta şi tehnica exprimării fără să piardă prea mult timp cu repetarea unor erori, inerente oricărui început. În acest moment tehnica fotografică este într-o cumpănă cum nu a mai cunoscut niciodată în istoria sa de un secol şi jumătate.
Uşurinţa de a folosi un aparat de fotografiat din ziua de azi poate crea falsa iluzie că o imagine de calitate se obţine uşor. Dimpotrivă, văzând noile tendinţe estetice şi editoriale ale imaginii contemporane, putem aprecia că o imagine bună este realizată numai de cel care poate controla unealta de captat imagini – şi acest lucru se poate face numai având cunoştinţele necesare pentru a face selecţia utilă.
Iată de ce cunoaşterea perfectă a tehnicii fotografice este un atu important în creaţia fotografică.
Fotografia este o reprezentare vizuală directă a unui subiect sau eveniment. Astăzi fotografia este considerată universală. Cu cât este mai general mesajul unei fotografii, cu atât ea va fi mai folositoare. Fotografia este limbaj pictural. Limbajul devine folositor dacă cineva are ceva de comunicat, ceva care
merită să fie spus.
“Citirea” unei imagini înseamnă mai mult decât cuprinderea dintr-o singură privire, imediat şi în mod global a întregii cantităţi de informaţie oferită de imagine.
• Ce este caracteristic la un portret, ce este de prisos şi ce trebuie eliminat?
• Care este partea cea mai interesantă sau cea mai caracteristică a feţei unui om? Este structura fizică sau expresia?
• Ce reflectă expresia feţei: o dispoziţie fericită, lipsită de griji, un intelect cercetător, gânditor, sau o minte leneşă?
• Ce înţelesuri ascund liniile feţei, cearcănele din jurul ochilor?
• Care este cauza lor, despre ce vorbesc ele observatorului interesat?
“Pentru a reţine atenţia cuiva, o fotografie trebuie să aibă ceva de comunicat, să aibă conţinut, să fie informativă, educativă, interesantă, amuzantă sau mobilizatoare. Conţinutul poate fi încorporat în fotografii într-o varietate aproape nelimitată. Refuzul de a privi fotografiile care şochează este ca şi teama de a privi realitatea în faţă. Unele lucruri trebuie să fie înfruntate, fie că plac sau nu. O fotografie de conţinut este unul dintre cele mai puternice instrumente pentru a trezi reacţia publică”.
ANDREAS FEIMINGER – Fotograful creator, Editura Meridiane, Bucureşti 1967
Programul formativ de fotografie narativă digitală pentru tineri/elevi de etnie romă se va desfășura o dată pe săptămână, va dura 2 ore și va avea ca temă-umbrelă identitatea culturală romă; în cadrul acestuia, tinerii/elevii de etnie romă vor învăța cum să spună o poveste despre specificul etniei lor prin imagini fotografice.
• Se vor dezvolta creativitatea, percepția senzorială, observația, concentrarea mentală și intuiția;
• Se va pune accent pe aspectul practic și vor fi însușite noțiuni tehnice de bază: diafragma, timp de expunere, ISO, modurile aparatului, moduri de măsurare a luminii și de focusare, regulile de compoziție, genurile fotografice și modalitățile de a folosi fotografia ca un mijloc de comunicare prin alcătuirea unui fir narativ coerent în imagini;
• În cadrul temei generale, sub-temele vor fi alese de participanți în colaborare cu formatorul;
• Fotografiile realizate vor “povesti” pe marginea sub-temelor alese, prin intermediul imaginii;
• Experimentul și jocul vor fi metode de bază în predarea cunoștințelor;
• Vor fi folosite tehnici de instruire non-formală și aparatură moderne, procesul de lucru fiind unul colaborativ: vor fi folosite camere foto digitale, iar acestea vor fi transmise de la un participant la altul (tip „leapșa”);
• Fiecare participant va realiza propriile fotografii iar la finalul perioadei de implementare a subactivității se va face o selecție a celor mai bune dintre ele pentru a fi incluse în expozițiile itinerante care vor fi organizate ulterior.
• Fotografiile realizate vor fi postate in mediul on-line, pe paginile web si Fb.
• Vor fi incluse în program 12 conferințe tematice, realizate într-o manieră adecvată vârstei și nivelului de receptare al participanților;
• Subactivitatea pune accentul cu precădere pe creativitate si digitalizare, competențele dobândite ajutându-i pe participanți în viitorul lor profesional.
Puteți consulta și descărca suportul de curs realizat în cadrul activității de aici.